Juuri kun luulit, että asia on järjestyksessä, se ei ole

Unkari ei lakkaa hämmästyttämästä minua, mitä tulee erilaisten palvelun tarjoajien byrokratiaan. Ja olen alkanut rakastaa yhä syvemmin kotimaatani, jossa monta arkipäiväistä asiaa voi selvittää yhdellä puhelinsoitolla kahdessa minuutissa.

Kävipä niin, että yritin lopettaa täkäläistä tv-sopimustani. Minulla ei ole ollut vuosiin televisiota Suomessa, luovuin siitä jo kauan ennen digi-aikaa, joten olen täysin vieroittautunut koko rakkineesta. Elämässäni vain ei ole sellaisia hetkiä, jolloin kokisin mielekkääksi istua television ääressä. Jos ylipäätään olen kämpillä, luen mielummin kirjoja tai lehtiä, surffaan netissä, kuuntelen musiikkia, joogaan tai leikitän kissoja. Dubatut elokuvat ja sarjat ovat myös täysin sietämätöntä kuunneltavaa, kun on tähän astisen elämänsä saanut nauttia niistä alkuperäiskielellä.

Koska asioiden hoitaminen puhelimitse unkariksi on minulle edelleen hieman haastellista, mutta face to face -kommunikointi onnistuu, menin ihan paikan päälle Kabelszatin toimistoon. Ilokseni virkailija puhui saksaa, ja olin oikein tyytyväinen, kun sain asian hoidettua näppärästi, turhahan sitä on sellaisesta maksaa, mitä ei tarvitse lainkaan. Sopimukseni kuulemma päättyisi joka tapauksessa 31.10.2011.

Pari päivää sitten hämmästyin, kun postilaatikossa oli kirje Kabelszatilta. Oletin heidän esimerkiksi tarjoavan uutta sopimusta, mutta kuoressa olikin lasku marraskuulta. Testasin vieläkö televisiosta tulee muutakin kuin lumisadetta, ja olihan siellä aivan samat kanavat kuin ennenkin. Voi hämmästys.

Kysäisin unkarilaiselta kollegalta, onko tämä unkarilainen tapa tehdä uusi sopimus – jos maksat laskun, olet sitoutunut uuteen sopimuskauteen, ja jos et, palvelu katsotaan päättyneeksi. Kollega tarttui saman tien luuriin ja tarkisti asian puolestani, ja kas kummaa: minulla on toistaiseksi voimassa oleva sopimus, jota ei ole koskaan lopetettu. Ja sitä ei voi lopettaa muuten kuin menemällä paikan päälle allekirjoittamaan lopetussopimus, kahtena kappaleena.

Arvoitukseksi jää, mitä minun kuviteltiin toimistossa haluavan, jos mitään toimenpiteitä sopimukseni suhteen ei tehty… Tosin tunnistan kyllä tilanteen, jossa vain tyhmänä nyökyttelet, vaikket mitään ymmärrä, kun sinulle puhutaan sujuvasti jotakin vierasta kieltä. Ehkä nytkin kävi niin, että virkailija ei tosiasiassa ymmärtänytkään saksaa.

Joten ei kun uudestaan toimistoon sopimusta päättämään. Asiointiin ei mennyt kuin parisenkymmentä minuuttia, eikä lokakuisesta käynnistäni ollut mitään todistetta, että sopimus olisi lopetettu. Minun ei onneksi tarvinnut maksaa marraskuista laskua, näin oletan, ja kovasti varmistelin onko kaikki nyt kunnossa ja hoidettu. Kuulemma on. Pakko myöntää, että siltikään en ollenkaan yllättyisi, jos joulukuussa postilaatikossa olisi jälleen uusi lasku 😉

Advertisements
Kategoria(t): arki, Unkari. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

3 vastausta artikkeliin: Juuri kun luulit, että asia on järjestyksessä, se ei ole

  1. Olli sanoo:

    Valitettavasti tämä on erittäin yleistä myös Suomessa nykyään, nettiyhteyksien, kaapelitelevisioiden, vakuutusyhtiöiden yms kanssa. Täällä vaan syynä on yleensä yritysten tietojärjestelmien puutteet. Kommunikointi kyllä onnistuu puhelimitse puolen tunnin jonotuksen jälkeen ja näiltä yrityksiltä saa yleensä asialliset pahoittelut tapahtuneesta, mutta myöskin sen saman virheellisen laskun tai puutteellisen palvelun seuraavassakin kuussa.

    • ferrugo sanoo:

      Voi ei 😦 Olen täällä niin kovasti kehunut kuinka ”kyllä meillä Suomessa kaikki on niin yksinkertaista”. Toki tämä on yleinen ilmiö myös aikakauslehtitilauksissa, jos et muista katkaista ”määräaikaista” tilaustasi, se vain jatkuu ja jatkuu, kuten laskujenkin tulo.

      Toisaalta täytyy kehua paikallista internet-palveluntarjoajaa (Invitel), jonka helpdesk palveli englanniksi, ja huoltomieskaksikko tuli paikan päälle LAUANTAI-aamuna mm vaihtamaan modeemin. Eipä tapahtuisi Suomessa!

  2. ferrugo sanoo:

    Testasin vieläkö telkkarista tulee ohjelmaa, ja tuleehan sieltä. Asialle ei siis ole tapahtunut yhtään mitään. Katson kuitenkin omasta puolestani hoitaneeni asian, ja nyt minulla on palvelun lopettamisesta myös allekirjoitettu kuitti, joten en aio maksaa sen paremmin tulevia laskuja kuin soitella perään, jotta laittakaa lumisadetta tulemaan…

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s