Kafka kävi meillä

Lähtötilanne: tarvitsen työnantajaani varten tiliotteen jokaiselta kalenterikuukaudelta. Tähän asti olin kuvitellut, että olen taas vain niin tyhmä, etten saa sitä itse ulos kohtalaisen monimutkaisesta nettipankista. Mutta en ollutkaan.

Unkarilaisella MKB-pankilla on yllättävän hyvä 24/7 -puhelinpalvelu, jossa kaiken lisäksi puhutaan englantia. Koneen kanssa kommunikoinnin jälkeen sain kuin sainkin langan päähän elävän, englantia puhuvan ihmisen.

Minä: Good evening, I would like to ask a question concerning the NetBankár.
Asiakaspalvelija: Yes, what is the problem?
Minä: There is not a problem, I just don’t know how to print a monthly statement.
Asiakaspalvelija: Very well, you just click the statements you would like to have and it will be downloaded to your computer in a minute.
Minä: Yes. I have done it. But I would like to receive and print a statement from a certain reporting period, from a whole calender month.
Asiakaspalvelija: ???
Minä: Now it seems there are just some random statements that are dated in the middle of the month.
Asiakaspalvelija: ??? ???
Minä: See, random statetements from random dates. But I would like to have a statement from a certain reporting period, for example December, starting from the first of December and ending the 31st December.
Asiaskaspalvelija: You can download your December statement by clicking it in the NetBankár. Do you want us to send it by snail mail?
Minä: Yes, I have downloaded the statement from December, but it does not seem to include the whole month, because it is dated on December the 12th and not on December the 31st.
Asiakaspalvelija: So what is the problem?
Minä: (Tämä ei ole todellista.) The statements that are in the system are useless for me. I need different statements that include a whole calendar month.
Asiakaspalvelija: Why do you need different statements?
Minä: ? Excuse me?
Asiakaspalvelija: Why do you need different statements?
Minä: Well, actually, I don’t need any statements at all (VIRHE!), but my employer requests them.
Asiakaspalvelija: So now you don’t need the statements after all?
Minä: Yes, I need.
Asiakaspalvelija: But you just said that you don’t need any statements?
Minä: (Taivahan talikynttilät.) Forget what I said. How can I get a statement that uses a given time interval and that includes an opening balance from the 1st day of the month and a closing balance from the last day, for example the 31st?
Asiakaspalvelija: Do you need that kind of statement from December?
Minä: I am speaking generally. December was just an example. I would like to have my future statements dated on the last day of every month. March, April, May, June… like that, forever, please.
Asiakaspalvelija: Oh, but you see, the statements are sent automatically. You have established your account on 13th of October so the reporting period always starts on the 13th and ends on the 12th.
Minä: Oh, now I understand. I would like to change that, please. So that from now on I’ll receive the statements on the last day of the month. Please change it.
Asiakaspalvelija: I am sorry but I cannot do that.
Minä: I can pay the service fee if that is needed?
Asiakaspalvelija: You have to go to the closest branch in order to make this kind of change. Your contract must be changed and you must sign the contract papers again.
Minä: (No niinpä tietenkin, eihän tästä ilman paperityötä selvitä.) Oh, I see, thank you very much, you have been very helpful. Good night.

Seuraava dialogi käytiin seuraavana päivänä pankin konttorissa. Yksinkertaisuuden ja luettavuuden vuoksi olen translitteroinut sen kokonaisuudessaan englanniksi. Todellisuudessa keskustelu käytiin englanniksi, unkariksi ja piirtämällä.

Minä: Jó napot kívánok, I would like to make a change in my account’s reporting period. I would like to have the monthly statements on the last day of every calendar month.
Pankkineiti: Are you using the NetBankár?
Minä: Yes I am.
Pankkineiti: You can download and print the statements in the NetBankár. (Ja sitten demonstraatio miten se tapahtuu ja meikä nyökyttelee vieressä.)
Minä: Yes, I know. But I need to print the statements of every calendar month.
Pankkineiti: Oh you need to print them? (Alkaa ottaa minulle tulosteita niistä 12. päivän tiliotteista.)
Minä: Well, I don’t need these, I have them already. (Ja seuraavaksi selitin mitä haluan ihan vain piirtelemällä paperille numeroita, joilla yritin kuvata millaisista ajanjaksoista tiliotteita haluan.)
Pankkineiti: It cannot be changed. You have opened the account on 13th of October and the statements are sent automatically.
Minä: Well, can we close the account and open it again on the 1st of March in order to get the statements that are dated on the last day? Is that how you do it?
Pankkineiti: ???
Minä: I called the MKB telephone service last night, and I was talking with a living person who told me it can be changed but it can be done only in the branch. I can pay the service fee if that’s what is required.
Pankkineiti: Oh. Wait, I make a phone call to my colleague.
Minä: Thank you.
Pankkineiti: (Puhuu melko pitkän puhelun unkariksi, erotan muun muassa sen, että hän kertoo hänellä olevan amerikkalainen asiakas… Sekin vielä että amerikkalaiseksi luullaan!) – – – Ok. We try to find a solution for this next Monday. We will call you back on Monday. Sorry that it took so much time.
Minä: Thank you very much. Sorry for being a difficult customer.

Tähänkin pähkäilyyn tuli siis käytettyä jotakuinkin pari tuntia elämästäni. Miten kansa, joka on saanut useita Nobel-palkintoja luonnontieteissä, ei pysty parempaan? Näistä keskusteluista tuli elävästi mieleen Eugene Ionescon klassikkonäytelmä ”Oppitunti” – helpottaako vai vaikeuttaako kieli ymmärtämistä? Ja milloin esteenä on kielimuuri, milloin kulttuurierot? Vaikka olisimme molemmat puhuneet täydellistä englantia, keskustelu olisi todennäköisesti silti ollut yllä kuvatun kaltainen: ilmeisesti pyysin jotakin, jota Unkarissa kukaan ei kysy/tarvi.

* I described my attempts in getting a bank statement that is required by my Finnish employer. It seems like it is not always the language barrier, but a cultural difference. I guess I just made a very strange request. No need to read Kafka or Ionesco, I am living it every day!

Kategoria(t): arki, in English, Unkari, yhteiskunta. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

12 vastausta artikkeliin: Kafka kävi meillä

  1. tikitys sanoo:

    Usko tai älä, luettuna tuo vaikuttaa minusta jopa yli-innokkaalta asiakaspalvelulta, jossa kuunnellaan asiakkaan puheesta vain osa ja kuvitellaan loput, ja vastataan sitten tähän kuviteltuun tarpeeseen. Paikan päällä tilanne oli varmaan erilainen.

    Ja tuo, että tiliotekausi on riippuvainen tilin avauspäivämäärästä on kyllä aika hurjaa. Onnea vain, ja sama unkariksi. 🙂

    • ferrugo sanoo:

      Juu. Asiakaspalvelussa ei sinänsä ollut mitään vikaa, minulle oltiin ystävällisiä. Ei mennyt hermo, kun tajusin, että eivät ne tätä ilkeyttään tee. Siihen nähden, että jankutin haluavani tuotteen, jota heillä ei myydä, palvelu oli suorastaan erinomaista, kun sitä nyt ilmeisesti yritetään minulle kuitenkin järjestää. Unkarilainen kollegani oli sitä mieltä, että palvelun tietty joustamattomuus on vain tapa kerätä asiakkailta palvelumaksuja, jos näille järjestetään jotakin ”ekstraa”. Se tietysti tuntuu suomalaisesta järjettömältä, että kalenterikuukausittaisen tiliotteen saaminen on ekstraa 😉

  2. Celia sanoo:

    Onpa outo pankkijärjestelmä! Samoin minua ihmetyttää työntanajasi tarve nähdä tiliotteesi? Miksi ihmeessä hänen pitää saada tietää tilitietosi? 😮

    • ferrugo sanoo:

      Hyvä, että joku muukin on sitä mieltä, että järjestelmä on outo. Eipä muuten ole pankilta soittoa kuulunut.

      Mulla on täällä sekä oma että firman tili, ja työnantajan varojen käytöstä pitää toki raportoida joka killinki. Henkkoht tilistä sentään ei tarvitse tehdä selvitystä 😉

  3. Celia sanoo:

    Olipa helpottavaa kuulla, että työnantajan kiinnostuksen kohteena oli työpaikan rahaliikenne eikä sinun henkilökohtainen.

  4. Riitta sanoo:

    Odotapas kun menet sitten kahden vuoden kuluttua lopettamaan tilejäsi;-) Varaa oikeasti pari viikkoa, ärhäkkä tulkki, ja ehkä muutama pullo punaviiniä… Meillä yksi tileistä vasta muutama kuukausi Suomeen tulon jälkeen vihdoin lopullisesti kiinni ja nollilla. Maassa maan tavalla, kait.

    • ferrugo sanoo:

      Varataanko punkku tulkille palkkioksi, omaan vitutukseen vai virkailijoille voiteluksi? 😉 Ei vaiskaan, oon vakavasti harkinnut pankin vaihtoa jo muutenkin, tää nykyinen on aika joustamaton ja totaalisen kielirajoitteinen… Toisaalta, kohta puoliin asiointi sujuu jo paikallisellakin ja tuskin se vaihtamalla paranee…

  5. Tom sanoo:

    En tieda MKB-pankista (joka on vanha kommunistinen pankki muuten, joten se ehka selittaa etta jarjestelmat eivat ole kaikkein parhaita), mutta esim. OTP -pankin nettipankista voi tulostaa ihan minka tahansa kauden tiliotteen silloin kun haluaa.

    En kylla ole koskaan kuullut etta kukaan tarvitsisi moisia tiliotteita….

    • ferrugo sanoo:

      OTP-pankista olen muutenkin kuullut kehuja, saattaapi olla seuraava pankkini 😉 Minähän tosiaan itse en tiliotteita tarvitse, vaan työnantaja, jonka tiliä/rahoja käytän…

  6. Tom sanoo:

    Ja ehka tuo tuntuu hankalata kun vertaa suomalaiseen kaytantoon, mutta ei se kylla euroopassa ole kovinkaan kummaa, englannissa viela tana paivanakin maksetaan laskutkin lahettamalla postissa shekki (samoin kuin amerikassa), useimmissa maissa on tosi hankalaa edes avata pankkitilia, unkarissa se sentaan onnistuu koht helposti. Mutta suomessa tama nettipankki toimi kylla hyvin, mutta ainakin OTP:n netti on ainakin yhta hyva.

    • ferrugo sanoo:

      Mulla oli niin onnellisesti, että unkarilainen, englantia ja saksaa puhuva vuokraisäntäni hoiti minulle valtuutuksella lähes kaikki sopimukset valmiiksi, helpotti huomattavasti asettumista. Pankissa kyllä muutama tunti meni. Tosin olen kuullut, että täällä tilin avaus ehkä on ihan helppoa, mutta sulkeminen ottaa koville 😉

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s