Palvelu vs tehokkuus?

Olen löytänyt hyvän paikan saada autoni puhtaaksi. Luovuin etsinnöistä löytää näppärää drive in -automaattia lähikulmiltani, ja käytin auton pesettämiseen ihan ihmistyövoimaa. Auton puunaus ulkoa ja sisältä maksoi 2 500 HUF (≈ 9 EUR) ja aikaa meni tunti. Tulos oli aivan erinomainen, ja lisäksi sain palvelua hymyn kera, moitteettomalla englannilla (aina yhtä ihana yllätys).

Suomalainen on tottunut ajansäästöön ja tehokkuuteen. Sen kun vain ajaa huoltsikalle, ostaa poletin, ajaa harjojen alle, odottelee muutaman minuutin (ja soittelee samalla vaikka muutaman puhelun) ja homma on selvä vartissa. Jos vakihuoltsikalla on jonoa, sen kun ajaa seuraavalle tai sitä seuraavalle. Hyvässä lykyssä voi palvelun hankkia ilman minkäänlaista kontaktia toiseen ihmiseen, jos pesun voi tilata ja maksaa kännykällä.

Täällä päin maailmaa saa kuitenkin vielä palvelua, vaikkakaan ei ehkä juuri sillä hetkellä kun tajuaa, että oho, auto pitäisi pestä. Jos yrittäjällä on ruuhkaa, pitää vain varata aika jollekin muulle päivälle. Arjen palveluiden hankkiminen nyt vain on erilaista täällä, mutta minulla vähän kestää tottua siihen.

Sosialidemokraattisen lintukodon kasvattina en myöskään osaa luontevasti ostaa palvelua Elävältä Ihmiseltä, vieläpä suomalaisittain pilkkahintaan, tuntematta itseäni kolonialistiriistäjäksi. Tiedän, ihan tyhmää ja tarpeetonta ajatella näin, osallistunhan paikallisen pienyrittämisen tukemiseen sen sijaan, että ajaisin ylikansallisen huoltamoketjun pesuluolaan. Mutta silti.

Lisäksi sitä on Suomessa jo tottunut etsimään palveluita internetistä, joka on pitkälti korvannut puhelinluettelon keltaiset sivut. Täällä moinen ei ole niin helppoa, koska a) en osaa unkaria riittävän hyvin ja b) pienyritykset eivät välttämättä ole niin laajalla rintamalla netissä kuin Suomessa. Unkarissa tuntuu elävän suhdeverkoston käyttäminen: tuttavan suositus on paras mainos. Lahden takana -blogilla on muuten samanlainen havainto Virosta.

Advertisements
Kategoria(t): arki, Unkari. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta artikkeliin: Palvelu vs tehokkuus?

  1. Tom sanoo:

    Kayta ihmeessa paikallisten pikkuyrittajien palveluja kansainvalisten suurketjujen ja koneenvalmistajien sijasta. Silla tuotetaan palveluja, tuetaan paikallisia yrittajia ja saastetaan luonnonvaroja (ei rahda koneita ympari maailmaa jne jne). Ei palvelujen ostamisessa paikalliselta pikkuyrittajalta ole mitaan pahaa, pain vastoin! Ja jos haluat, eikun annat reilun juomarahan!

    • ferrugo sanoo:

      Pikkuyrittäjien laatu on kyllä aivan erinomaista täällä, kun käytännössä ainoa mainos on tyytyväiset asiakkaat. Ja suurin hintaero Suomen hintoihin on juuri palveluiden hinta. Kulutushyödykkeet, ruoka, ja etenkin merkkituotteet kun ovat käytännössä samanhintaisia.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s